- Fileparkeren blijft voor velen een lastige manoeuvre. Hyundai wil daar met zijn e-Corner-technologie een einde aan maken.
- Het systeem maakt het mogelijk om alle vier de wielen in een hoek van 90 graden te draaien, waardoor de auto ineens tot veel meer in staat is.
- Met e-Corner kan een auto zijwaarts een parkeerplaats inrijden, of zichzelf omdraaien zonder van de plaats te komen.
- Lees ook: We reden een week in de NIO ET7, een luxe Chinese EV die je zonder accu kan kopen: dit viel ons op
Fileparkeren blijft voor velen een uitdagende manoeuvre om netjes uit te voeren. Stoepranden en geparkeerde auto’s kunnen sneller dichterbij komen dan gewenst, zeker in krappe straatjes. Maar als het aan Hyundai ligt, stelt fileparkeren in de toekomst niks meer voor.
Hyundai Mobis, de onderdelentak van de autofabrikant, heeft daar namelijk e-Corner voor ontwikkeld. Het systeem maakt het mogelijk om alle vier de wielen onafhankelijk van elkaar in een hoek van 90 graden te plaatsen. Dat zorgt ervoor dat de auto indrukwekkende bewegingen kan maken.
Hoe dat werkt, toont Hyundai in een recent gedeelde video.
De meest voor de hand liggende toepassing is parkeren in lastig te bereiken locaties. De video begint dan ook met een Hyundai Ioniq 5 die naast een lege parkeerplaats stopt. Hij draait alle vier de wielen tot de maximale hoek en schuift zichzelf zo in het krappe vak. Dat alles zonder uitmeten vanaf welk punt er gestuurd moet worden, en uitkijken voor bumpers en stoepranden. Hyundai noemt dit 'krab-rijden'.
Dit wordt mogelijk gemaakt door moderne EV-technologie. De meeste elektrische auto's hebben één motor op de as geplaatst die twee wielen aandrijft. Maar de elektromotoren kunnen ook direct in de wielen geplaatst worden, zoals je ook ziet bij e-bikes en e-scooters. Het komt niet veel voor bij auto's, maar wordt doorgaans aangeduid met 'quad-motor', zoals bij Rivian.
Met deze configuratie, in de manier waarop Hyundai het toepast, is er ineens veel meer mogelijk met een conventioneel ogende vierwieler.
Naast het fileparkeren toont Hyundai ook een 'zero-turn', wat eigenlijk omkeren zonder het gedoe van twee of drie keer steken is. De Ioniq 5 plaatst de wielen in een hoek van 90 graden en beweegt de voor- en achterwielen in een tegengestelde richting. Daarmee draait de auto op zijn plek.
Als er voor dat trucje niet genoeg ruimte is, kan de EV ook alleen zijn kont in positie draaien. Hiervoor worden alleen de achterwielen gedraaid en aangedreven. Ook dit helpt bij het inparkeren.
Dit klinkt misschien als revolutionair. Toch bestond het idee al in de jaren 30 van de vorige eeuw. Een uitvinder maakte toen een prototype van een auto met een vijfde wiel in de achterbak. Deze kon tevoorschijn komen om de kont van de wagen in of uit krappe parkeerplaatsen te draaien, of zelfs om de auto 180 graden te laten draaien.
Door onbekende redenen is deze uitvinding destijds niet verkocht aan autoproducenten. Anders was het nu misschien gemeengoed geweest.
Of Hyundai zijn e-Corner-technologie ooit op consumentenauto's zal gaan uitbrengen, is nog onbekend.